Vocational counselling in the face of the new needs of mobilising support for european youth mobility
Autor:Augustyn Bańka
ISBN:978-83-7455-389-6
Rok wydania: 2014
Strony: 0
ISBN:978-83-7455-389-6
Rok wydania: 2014
Strony: 0
W artykule omówiono mobilność europejską młodzieży jako nowy kontekst rozwoju transnarodowego poradnictwa zawodowego. Transnacjonalizm (transnationalism) jest terminem ściśle związanym z globalizacją (Bańka, Ertlet, 2004). W definicji transnacjonalizmu kluczowe znaczenie ma prefiks trans, który jest używany na określenie tak wielu różnych zagadnień i tematów, jak specyficzny typ morfologii społecznej, typ świadomości społecznej, rodzaj reprodukcji społecznej, droga przechodzenia kapitału społecznego, miejsce zaangażowania politycznego czy rekonstrukcja „miejsca” lub lojalności (Vertovec, 1999; Giordano, 2010). Użycie prefiksu trans zawiera sugestie, iż jednostka może być ponad i poza uwarunkowaniami społeczeństwa, które usiłuje ją zamknąć w sztywnych granicach i normach, w prefigurowanych tożsamościach (pre-established identities) oraz w niezmiennych modelach zachowania.
Table of contents
Introduction ................................................................................................. 13
Trzeciak W., 20 years of a successful cooperation ..................................... 15
Górna J., Kukla D., Vocational counselling at the Jan Długosz University
in Częstochowa ..................................................................................... 20
CHAPTER I
CAREER COUNSELLING IN A CHANGING ECONOMY AND A CHANGING CULTURAL SOCIETY: CHALLENGES AND NEW AREAS OF ACTION
1. Bańka A., Vocational counselling in the face of the new needs
of mobilising support for european youth mobility ............................... 29
2. Biela A., Why did the Berlin Wall collapse on Night
of 9–10 November 1989? ...................................................................... 50
3. Schulz W., Convergence of career development theory
into a comprehensive theory and process ............................................. 72
4. Pukelis K., Relation of career designing theories and career
counselling strategies: for creative person‘s career development ........ 83
5. Ruppert J.J., Frey A., Guidance in an age of less ................................. 95
6. Gressnerowá L., New knowledge, skills, quali cations
and competences for career counselors in the European context ......... 99
7. Guichard J., Orienter sa vie et prendre des décisions d’orientation
dans la modernité liquide Designing one’s life and making career decisions in liquid modernity .............................................................. 106
8. Kargulowa A., Challenges for contemporary guidance ..................... 124
9. Duda W., Multicultural challenges in the eld of vocational
guidance .............................................................................................. 141
10. Zakar A., The aspects and results of the multidimensional
vocational counseling in Hungary ...................................................... 150
CHAPTER II
ORGANIZATION AND PRACTICE MODEL
FOR THE MODERN PROFESSIONAL COUNSELLOR
1. Noworol Cz., Key Factors of Graduates Employability:
Dual Educational System, Mobility and Transition ............................ 177
2. Scharp M., Zillmann A., State and development of academic quali cation of career guidance experts at the University
of the Federal Employment Agency (Hochschule
der Bundesagentur für Arbeit, HdBA) ................................................ 195
3. Sobrado L., Ceinos C., Rodicio M.L., Ocampo C., E-guidance
for career: a new scenario of innovation and help ............................. 210
4. Dauwalder J.-P., From heuristics to life-designing: New tools
for coping with complex situations ..................................................... 231
5. Kukla D., Zając M., Managing virtual environment for the needs
of vocational guidance development ................................................... 241
6. Łodyga O., Selected aspects of ICT tools usage in the labour
market .................................................................................................. 265
CHAPTER III
VOCATIONAL COUNSELLING AND THE PROBLEMS OF UNEMPLOYMENT AND QUALITY OF LIFE
1. Derbis R., Deliberations on the subject of understanding and life
quality research in psychology ............................................................ 287
2. Górna J., The labour market with regard to transformations
and demographic challenges – the increase of occupational
activity of persons aged 50+ as a challenge to the labour market
policy ................................................................................................... 311
3. Antosz E., Śliwakowska M., Wiśniewska E., Labour market
from the perspective of unemployed women – research report ........... 328
4. Wołk Z., The long-term unemployed person as a client
of vocational guidance ........................................................................ 350